Inloggen
Blogs

Exitgesprekken: een bron van waardevolle informatie



De nachtmerrie van elke recruiter: hoewel je enorm veel tijd en moeite stopt in het werven van kandidaten, blijven de vacatures zich maar opstapelen. De achterdeur staat wagenwijd open. Wil jij voorkomen dat werknemers onnodig weggaan en wil je de achterdeur dichthouden? Investeer in een goed exitgesprek en achterhaal waardevolle informatie van medewerkers die vertrekken. Zorg dat jouw exitgesprekken waardevol zijn, zodat je weet waarom medewerkers vertrekken. 

Bewustwording
Voordat je exitgesprekken kan voeren met vertrekkende werknemers, moet je zorgen dat er voldoende draagvlak is binnen de organisatie. Bij veel organisaties bestaat het idee dat een exitgesprek weinig toegevoegde waarde heeft. Een medewerker gaat immers toch al weg. 

Als recruiter of HR-specialist moet je het belang van exitgesprekken op de kaart te zetten. Deze gesprekken halen waardevolle informatie naar boven, zoals verbeterpunten voor de organisatie. Met deze informatie kan je de werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden verbeteren. Dit zorgt er vervolgens voor dat andere medewerkers de organisatie hopelijk minder snel verlaten. 

Wie doet wat?
Onder wiens verantwoordelijkheid vallen exitgesprekken nou eigenlijk? Het is soms een grijs gebied omdat het zowel HR als recruitment snijdt. Zorg dat er binnen jouw organisatie duidelijke afspraken zijn over wie de exitgesprekken op zich neemt en wie als vertrouwenspersoon optreedt. 

Objectieve blik 
Een exitgesprek kan pas succesvol zijn als de vertrekkende medewerker het gevoel heeft alles te kunnen delen. Zorg daarom dat je het gesprek ingaat met een objectieve blik. Er is een kans dat er minder leuke zaken van de organisatie worden belicht. Het klinkt tegenstrijdig, maar dat is juist hetgeen wat je boven tafel wilt halen in een exit gesprek. Hier kan je na afloop waardevolle verbeterpunten uit halen. Geef aan dat je alle informatie anoniem verwerkt en dat je processen juist wil verbeteren. 

Goede voorbereiding
Zorg dat je ruim de tijd neemt voor het gesprek en dat beide partijen goed zijn voorbereid. Lees je in in de medewerker en zorg dat je op de hoogte bent wat hij of zij heeft gedaan. Zorg ook dat de medewerker van te voren heeft nagedacht over zaken die positief zijn ervaren en over verbeterpunten. Plan het gesprek bij voorkeur in als de medewerker nog in dienst is. Bijvoorbeeld een week voor vertrek. Zo voelt hij of zij zich nog enigszins verbonden tot de organisatie en zal er eerder informatie worden gedeeld. 

Het gesprek zelf
Het doel van het gesprek? Je wilt weten waarom een medewerker vertrekt en wat hierin de rol van de organisatie is geweest. Het is goed om een bepaalde structuur te hanteren tijdens het exitgesprek. Zo weet je zeker dat je bij alle gesprekken dezelfde informatie ophaalt en kan je naar verloop van tijd – als die er zijn - patronen gaan zien. Het aanhouden van de 4 A’s is een goed uitgangspunt. Zorg dat je telkens dezelfde vragen stelt binnen de volgende pijlers: arbeidsinhoud, arbeidsverhoudingen, arbeidsrelaties en arbeidsvoorwaarden.

Erg belangrijk: rond het gesprek juist en positief af. Vat het gesprek samen en geef aan dat je de feedback erg waardevol vindt. Zorg ook dat je neutraal het gesprek ingaat. Je wilt geen discussie opwekken, enkel achterhalen waarom iemand weggaat.

Tijd voor actie
Na afloop van het gesprek is het van belang dat de informatie uit het gesprek op de juiste plek binnen de organisatie terecht komt. Zonde als deze waardevolle informatie niet wordt benut. Ook nu moet je weer draagvlak creëren binnen de organisatie en zorgen dat er veranderingen komen in de arbeidsvoorwaarden en/of de werkomstandigheden. Laat zien dat op deze manier goed personeel behouden wordt!

Staat de achterdeur van jouw organisatie ook wagenwijd open en weet je niet hoe je deze dichtzet? Onze consultants helpen je grip te krijgen op de situatie en zorgen ervoor dat werknemers niet meer wegwillen. Benieuwd wat ForAmbition voor jou kan betekenen? Neem contact op! 
 

Recente artikelen

Blogs
Je zoekt een organisatie die je helpt met hr- of recruitment vraagstukken. De...
29-07-2022
Blogs
DISC kan door bedrijven worden ingezet om onder andere meer inzicht te...
27-07-2022
Blogs
De arbeidsmarkt is krap. Alle recruiters lopen tegen hetzelfde probleem aan:...
14-07-2022
ForAmbition gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.