Inloggen
Blogs

Stop de zoektocht naar het schaap met vijf poten!

De veranderingen op de arbeidsmarkt vragen om een andere aanpak om de juiste kandidaten voor een organisatie te kunnen werven. Waar je vroeger een vacature online zette en de reacties binnenstroomden, moet je nu uren sourcen in de hoop een geschikte kandidaat te vinden. Omdat de markt momenteel kandidaat gedreven is, moet je volgens  Dennis Brekelmans - recruitment manager bij ForAmbition - op een andere manier gaan werven. 

Krappe markt
Voorheen kon het zomaar gebeuren dat je op een vacature twintig reacties ontving. Je kon beginnen met het zetten van vinkjes bij de kandidaten die aan alle eisen voldeden. De drie kandidaten met de grootste match nodigde je uit voor een gesprek, om te kijken of er ook een persoonlijke klik was. In de huidige markt heb je deze ruimte niet meer en moet je blij zijn als je twee sollicitaties op een vacature ontvangt. Dennis: ‘Door de verandering in de markt ben ik van mening dat recruiters een andere benadering moeten gebruiken. Je hebt tegenwoordig geen ruimte meer om kieskeurig te zijn.’
 

'Je moet iemand niet aannemen om de vacature in te vullen, maar er mag wel een focusverschuiving komen van hard naar soft skills. Een beetje flexibiliteit en creativiteit ontbreekt bij veel bedrijven in de selectieprocedure.'


Geen schaap met vijf poten
Nu je niet meer kan kijken of een kandidaat op alle hard skills matcht, moet je misschien meer de focus gaan leggen op de soft skills van een kandidaat. Wat voor een persoonlijkheid heb ik tegenover me en wat voor een karakter past bij de organisatie en de rest van het team? Dennis vindt dat bedrijven realistischer en minder kieskeurig moeten zijn. ‘Misschien voldoet een kandidaat vooraf niet aan álle hard skills, maar zijn er nog dingen die je iemand intern kunt bijleren. Persoonlijk vind ik het namelijk veel belangrijker dat iemand de drive heeft om nieuwe dingen te leren en te groeien. Stop met het zoeken naar het schaap met vijf poten. Natuurlijk moet je niet meteen ‘ja’ zeggen tegen de eerste de beste sollicitant. Je moet iemand niet aannemen om de vacature in te vullen, maar er mag wel een focusverschuiving komen van hard naar soft skills. Een beetje flexibiliteit en creativiteit ontbreekt bij veel bedrijven in de selectieprocedure.’

Meegaan met de tijd 
Veel bedrijven hebben een wervingsprobleem. Ze zijn op zoek naar de ideale kandidaat en willen ook nog op de eerste rij zitten zonder iets te veranderen in het wervingsproces. Dennis vindt dat organisaties meer moeten gaan meebewegen met de markt. ‘Bijvoorbeeld de eis om fulltime beschikbaar te zijn op kantoor. Dat is niet meer van deze tijd. Wanneer kandidaten merken dat er geen flexibiliteit of mogelijkheid is tot thuiswerken, haken ze sneller af. Hetzelfde geldt voor flexibele werktijden. De nieuwe generatie werkzoekenden geeft aan zelf te willen bepalen hoe ze hun uren indelen. Jongere bedrijven spelen hier al meer op in en geven aan dat de tijdsindeling niet uitmaakt, als het werk maar wordt gedaan. Veel bedrijven hebben ook een eis met betrekking tot de maximale reisafstand. Ook dit kun je niet meer eisen gezien de huidige arbeidsmarkt. Ga je iemand die tien kilometer buiten de gewenste straal valt echt afwijzen in deze krappe markt?’

De conclusie van Dennis? ‘We moeten meebewegen met de markt en stoppen met zoeken naar een perfecte kandidaat op basis van hard skills.’ Wat laat jij als recruiter zwaarder meewegen: de hard skills of de soft skills van een kandidaat? Iemand die een uitblinker is in zijn of haar werk, maar geen match is met het team óf iemand die heel goed in het team past maar nog wat bijscholing nodig heeft. Welke kandidaat kies jij? 
 

Recente artikelen

Blogs
Je hebt dé perfecte kandidaat gevonden die aansluit op de openstaande...
12-05-2022
Blogs
Hoe vaak gebeurt het niet dat je kandidaat wordt afgewezen en je geen goede...
28-04-2022
Blogs
Jouw agenda is vol. Of beter gezegd: overvol. Je collega is met...
21-04-2022
ForAmbition gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.