Inloggen
Blogs

Maakt jouw organisatie al gebruik van Google for Jobs?

Google, we gebruiken het voor de meest uiteenlopende zaken. Van het opzoeken van een reisroute tot het checken van het weer. De zoekmachine is niet meer weg te denken. Het bedrijf werkt hard aan nieuwe functionaliteiten. Zo is recentelijk Google for Jobs geïntroduceerd. Waar je bij Google Shopping kan zoeken op producten, kan je bij Google Jobs – je raadt het vast al – een overzicht vinden van vacatures. Maar hoe kom je precies in Google for Jobs terecht? Er zijn twee manieren om dit voor elkaar te krijgen. 

Via vacature banken
Een van de manieren is om de vacatures te plaatsen op een aangesloten vacaturebank. Er zijn een aantal vacaturebanken die samen werken met Google. Hierdoor komen vacatures die op hun site geplaatst worden, organisch in Google for Jobs terecht. Voorbeelden hiervan zijn Monsterboard, Nationale Vacaturebank en Intermediair. Google filtert de vacatures op een bepaald aantal eisen. Als het aan deze eisen voldoet, komt de vacature in het overzicht van Google for Jobs. Het is daarom van belang dat je ervoor zorgt dat jouw vacature aan alle eisen voldoet. De tekst moet minstens de volgende zaken bevatten: functietitel, plaatsingsdatum, vacaturetekst, organisatie, locatie en de einddatum. Daarnaast zijn er nog een aantal factoren die aanbevolen worden om de vindbaarheid te verbeteren. Dit zijn bijvoorbeeld salaris en het type dienstverband. 

Via eigen website
Mocht je jouw vacatures niet via een vacaturebank plaatsen, dan heb je ook de mogelijkheid om dit via jouw eigen website te laten verlopen. Doormiddel van structured data komen jouw vacatures dan ook in Google terecht. Structured data is informatie die je kan toevoegen aan de broncode van een website. Deze data is altijd op dezelfde manier gestructureerd. De structured data moet aan een aantal eisen voldoen. Welke eisen dat zijn, lees je hier. Om ervoor te zorgen dat Google de informatie uit kan lezen moet je de structured data dus in de broncode vermelden. Mocht je niet weten hoe dit moet, dan kan je kijken of er intern iemand is die hier verstand van heeft of een gespecialiseerde externe partij om hulp vragen. 

Voordelen voor bedrijven en recruiters
Het gebruiken van Google for Jobs brengt twee grote voordelen met zich mee. Door gebruik te maken van Google for Jobs krijgen jouw vacatures meer exposure. Ze worden door meer potentiële kandidaten gezien. Daarnaast kunnen kandidaten jouw vacature ook makkelijker vinden, wat de drempel verlaagt om te solliciteren. Kortom, meer kans op sollicitanten. 
 

Recente artikelen

Blogs
Je hebt dé perfecte kandidaat gevonden die aansluit op de openstaande...
12-05-2022
Blogs
Hoe vaak gebeurt het niet dat je kandidaat wordt afgewezen en je geen goede...
28-04-2022
Blogs
Jouw agenda is vol. Of beter gezegd: overvol. Je collega is met...
21-04-2022
ForAmbition gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.