Inloggen
Blogs

Hoe hoog is jouw Social Selling Index?

Hoe hoog is jouw Social Selling Index? Wellicht houd je hem regelmatig in de gaten, maar er is een grote kans dat je denkt: mijn wat?! Geen zorgen, met jou waarschijnlijk heel veel andere LinkedIn gebruikers die geen idee hebben wat het inhoudt. Wel zonde, want de Social Selling Index score (SSI score) geeft veel inzicht in hoe jouw profiel op LinkedIn scoort en laat zien waar je nog vooruitgang kan boeken. 

De Social Selling Index is een sales tool waar ook een gratis variant van bestaat. Hier kan je jouw succes meten op LinkedIn en het laat je zien hoe waardevol jouw profiel is. Hieronder zie je een voorbeeld van de Social Selling Index. Het geeft je een overzicht hoe je scoort op verschillende vlakken. Links bovenin zie je de rang van jouw bedrijfstak. Dit laat zien hoe jij scoort binnen de branche waarin je werkzaam bent. Het laat zien tot hoeveel procent je bij de beste van jouw bedrijfstak hoort. Daarnaast geeft het weer hoe goed je in jouw eigen persoonlijke netwerk presteert, gebaseerd op jouw eigen connecties. 
 



Ook zie je jouw SSI score op een schaal van 1 tot 100. Hoe hoger, hoe beter. Daarnaast zie je een handig overzicht van vier categorieën die invloed hebben op de score. Zo zie je precies op welke vlakken er nog wat te halen valt. In het voorbeeld hierboven zie je dat het profiel het sterkst scoort op informatie uitwisselen, maar nog flink kan verbeteren in het creëren van het professionele merk. 

Uw professionele merk creëren 
Het begrip personal branding wordt veel gebruikt de laatste tijd. En terecht! Jouw persoonlijke merk heeft namelijk veel invloed op jouw SSI. Hoe beter je jouw merk weet neer te zetten, hoe gerichter mensen je kunnen vinden en des te betrouwbaarder je overkomt.  Er zijn een aantal aspecten die LinkedIn meetelt als het jouw persoonlijke merk beoordeelt. Heb je bijvoorbeeld al een banner bovenaan jouw profiel?  Of een samenvatting over waar jouw expertise ligt? Ook kunnen aanbevelingen van anderen meehelpen in het verhogen van jouw score. 

Vind de juiste personen
Deze categorie houdt bij in hoeverre jouw netwerk waardevol is. In dit geval draait het dus meer om kwaliteit dan om kwantiteit. Wanneer je als een gek connecties gaat uitnodigen, betekent het niet dat jouw netwerk per definitie waardevoller wordt. Daarom is het van belang om te connecten met mensen die een relevante bijdrage leveren. 

Informatie uitwisselen
LinkedIn kent veel passieve gebruikers. Mensen die een account aanmaken, sporadisch wat mensen uitnodigen en heel af en toe bij een nieuwe stap in hun carrière iets delen. Om beter te scoren, is het alleen consumeren van informatie niet voldoende. Je moet actief aan de slag. Liken, reageren én zelf regelmatig wat posten. 

Relaties opbouwen
Te veel LinkedIn gebruikers beschouwen het platform als een soort zakelijke versie van Facebook. Ze gebruiken een formele profielfoto, delen wat serieuzere info in vergelijking met andere socialmediakanalen en nodigen tenslotte familie of vrienden uit en blijven hierdoor in eenzelfde netwerkcirkel hangen. Om relevanter te zijn moet je actief gaan bouwen aan een waardevol netwerk. Connect met besluitvormers in de branche om zo meer vertrouwen op te bouwen. 
   
Benieuwd geworden naar jouw score en op welke punten jij hem nog kan verbeteren? Hier kan je de gratis versie vinden. Laat je ons weten hoe jij scoort? 

Recente artikelen

Blogs
Wanneer jouw organisatie vacatures heeft openstaan, wil je deze het liefst zo...
29-11-2021
Blogs
ForAmbition is groeiende. Wij vinden het als scale-up belangrijk om onze...
18-11-2021
Blogs
De functie recruiter wordt steeds veelzijdiger, er ontstaan ook steeds meer...
10-11-2021
ForAmbition gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.