Inloggen
Blogs

Is jouw kandidaat straks alleen in het museum te vinden?

Goed personeel vinden is extreem lastig. En nog eens een extra uitdaging als het gaat om de profielen die “goud waard zijn” zoals bijvoorbeeld timmermannen, dakdekkers en chauffeurs. Deze kandidaten zijn erg gewild, maar worden steeds schaarser. Hoe zorg je er als recruiter voor de juiste aandacht en aanpak zodat ze toch voor jou kiezen? Moreno en Marjolein leggen je uit dat naast het werven van personeel er nog een belangrijk aspect is: het binden en boeien. Want in hun ogen ligt daar soms nog te weinig focus op in organisaties en dat zorgt voor onnodig vertrek. 

De achterdeur moet dicht
Geschikte medewerkers vinden is belangrijk, maar het behoud hiervan is net zo essentieel. Want als iedereen via de achterdeur weggaat, blijft het dweilen met de kraan open. Marjolein: ‘Als werkgever moet jouw merk goed in de markt staan. Als de basis niet goed is, krijg je verloop en gaan mensen weg. Je kan nog zoveel nieuwe aanwas binnenhalen, als iedereen weer vertrekt heb je hier niets aan en blijven er gaten ontstaan. Zeker in deze specifieke branches waar de nood hoog is. De vaklieden zelf weten dat ze keuze hebben uit meerdere werkgevers. Ze weten prima waar het aanbod voor hen het aantrekkelijkst is. Ze stappen vaak alleen over als ze het ergens anders beter kunnen krijgen. Zorg dus dat de fundering goed is. Niet alleen op het gebied van salaris, maar stel jezelf als organisatie de vraag: hoe zorg ik goed voor mijn medewerkers?’ 

'Besteed ook aandacht aan exitgesprekken. Dit zijn momenten waarop waardevolle informatie achterhaald kan worden.'

Binden, boeien en behouden
Als je het hebt over timmermannen, zorg dan dat je met timmermannen in gesprek komt. Zorg dat je weet wat ze belangrijk vinden. Het is als bedrijf ook erg belangrijk dat je weet waar jouw “employer value proposition”, het aanbod voor jouw doelgroep, ligt. Wat maakt jouw bedrijf zo aantrekkelijk voor medewerkers? Moreno: ‘Ga met je medewerkers in gesprek. Zoek uit wat hen beweegt en wat ze belangrijk vinden. Dit gaat verder dan het stukje van primaire arbeidsvoorwaarden, zoals salaris. Wat houdt ze hier en waar liggen nog mogelijkheden tot verbetering? Besteed ook aandacht aan exitgesprekken. Dit zijn momenten waarop waardevolle informatie achterhaald kan worden. Waarom vertrekken mensen en hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen?’

Creëren van ambassadeurs 
Als je een goed employer brand neerzet, willen mensen vanzelf bij je komen werken. Zorg dat je medewerkers dit ook naar buiten toe uitstralen als ze in gesprek zijn met leveranciers of op externe projecten. Het is als organisatie erg belangrijk dat je een netwerk gaat opbouwen. Mond-tot-mond reclame is namelijk de meest betrouwbare manier van reclame. Zorg dat je medewerkers positief zijn en voldoende werkgeluk ervaren. Om het ambassadeurschap nog extra te stimuleren, moet je zorgen dat jouw personeel tevreden is. Doe soms iets extra’s waardoor er een gevoel van waardering ontstaat. Doe een spontane actie waar al het personeel van profiteert. 

Zorg dat je voldoende aandacht besteedt aan het behouden van jouw medewerkers. Zeker in de schaarse profielen. Anders zijn de kandidaten straks alleen nog maar in een museum te bewonderen. Heb je een wervingsuitdaging? Laat ons je helpen!

Wil je meer lezen over relevante onderwerpen binnen HR en recruitment? Dat kan hier

Recente artikelen

Blogs
Je zoekt een organisatie die je helpt met hr- of recruitment vraagstukken. De...
29-07-2022
Blogs
DISC kan door bedrijven worden ingezet om onder andere meer inzicht te...
27-07-2022
Blogs
De arbeidsmarkt is krap. Alle recruiters lopen tegen hetzelfde probleem aan:...
14-07-2022
ForAmbition gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.