Inloggen
Blogs

Op deze 3 manieren zet je DISC in om meer uit jouw personeel te halen



DISC kan door bedrijven worden ingezet om onder andere meer inzicht te krijgen in hun teamsamenstelling. Voor veel organisaties is DISC nog een onbekend terrein. Wat is het precies, wanneer zet je het in en waar zit de winst voor jouw organisatie? 

Wat is DISC?
Wil je meer inzicht in het werkgedrag en de drijfveren van jouw personeel? Of wil je weten uit welke gedragsstijlen jouw team bestaat om deze zo goed mogelijk op elkaar in te laten spelen? Dan is DISC een goede uitkomst. Laat jouw medewerker(s) de test invullen die uit verschillende vragen bestaat. Na afloop krijg je een analyse en samenvatting over de meest dominante gedragsstijl van jouw medewerker.
 
De vier gedragsstijlen
Binnen DISC wordt onderscheid gemaakt tussen vier verschillende gedragsstijlen: Dominant (D), Invloed (I), Stabiel (S) en Consciëntieus (C). Het is goed om te weten wat voor gedragsstijl je tegenover je hebt, omdat je zo kan achterhalen wat voor type iemand is, wat hem of haar motiveert, welke doelen hij of zij heeft, wat mogelijke valkuilen zijn en hoe je het beste met hem of haar kan communiceren. 

Dominant
Iemand met een dominante gedragsstijl is kordaat en assertief. Hij of zij houdt van korte, directe communicatie zonder teveel poespas en is straight to the point. Ook houdt iemand met een dominante gedragsstijl graag zelf de touwtjes in handen en is heel resultaatgericht ingesteld. Iemand met dit profiel is bang om de controle te verliezen en zal er alles aan doen om dit te vermijden. 

Invloed
Een gesprekspartner met de I-gedragsstijl is graag aan het woord en vertelt vol enthousiasme. Hij of zij is optimistisch ingesteld en houdt graag een gesprek op gang. Gevoel is voor iemand met een Invloed profiel een belangrijke factor bij het nemen van besluiten. Iemand met de I-stijl krijgt graag erkenning en is bang om niet gehoord of gezien te worden. 

Stabiel
Iemand met de gedragsstijl Stabiel luistert graag naar anderen. Hij of zij is erg servicegericht en neemt minder graag besluiten. Hij of zij houdt van duidelijkheid en instructie en vermijd het liefst onverwachte veranderingen en streeft graag naar zekerheden.

Consciëntieus 
Een gesprekspartner met een C-gedragsstijl is heel feitelijk ingesteld. Iemand met deze gedragsstijl is vaak wat rustiger en introvert. Een C-profiel houdt van garanties en maakt keuzes op basis van feitelijke informatie. Hij of zij houdt van rustige en duidelijke communicatie. Hij of zij is bang om fouten te maken en te falen en zal er alles aan doen om dit te vermijden. 

De inzet van DISC
Binnen ForAmbition zijn we groot voorstander van DISC en zetten de persoonlijkheidstest  intern op verschillende manieren in. Dit heeft ons veel inzichten gebracht, waardoor we nog meer uit onze collega’s weten te halen, beter weten wat we nog missen in ons team (en moeten toevoegen) en waar behoefte aan is. We zetten DISC in op de volgende manieren: 

1)    Tijdens sollicitatieprocedures
Je bent in gesprek met een goede kandidaat. DISC is een uitstekend middel om in te zetten tijdens het sollicitatiegesprek. Door het DISC profiel van de kandidaat te bespreken kan je een diepgaand gesprek op gang brengen. Zo kan je onder andere dieper inzoomen op de drijfveren van een persoon of inzicht krijgen in zijn of haar werkgedrag. Ook kan je hierbij een stukje zelfkennis testen. Herkent jouw gesprekspartner zich in de uitkomsten of totaal niet? Zo kom je er meteen achter of iemand een goede zelfreflectie heeft. 

2)    Voor teamsamenstellingen
Wil je voor jezelf en jouw teamleden meer inzichten in de teamsamenstelling? Ook dan is DISC een perfecte uitkomst. Door te achterhalen welke profielen er in een team aanwezig zijn kan je doelgericht aansturen op efficiënter samenwerken en betere communicatie. Met DISC kan je achterhalen waar de irritatiezones liggen, hoe je deze kan vermijden en waar het team verbeterslagen kan maken. Wanneer collega’s onderling weten waar een andere collega behoefte aan heeft, zal de samenwerking soepeler en sterker worden. 

3)    Bij klanten 
Onze consultants volgen regelmatig trainingen op het gebied van DISC en gesprekstechnieken. Waar moet je op letten als je een gesprek voert en op welke manier stel je de juiste vragen om doeltreffend te zijn? Zo leren onze consultants nog effectiever om te gaan met belangrijke stakeholders bij klanten, zoals hiring managers of kandidaten.  Ook kunnen we klanten helpen bij het inzetten van DISC tijdens sollicitatieprocedures en met het analyseren en verbeteren van teamsamenstellingen. 

Wil jij ook meer inzicht in de samenstelling van jouw team, de verschillende gedragsstijlen of heb je andere vragen over DISC? Onze consultants weten je alles te vertellen!  
 

Recente artikelen

Blogs
Kandidaten hebben een luxepositie en kunnen tegenwoordig kiezen bij welke...
12-09-2022
Blogs
Moreno is bij collega’s en klanten erg geliefd om zijn warme karakter. Zijn...
29-08-2022
Blogs
In januari ging (Corporate) recruitment consultant Marjolein aan de slag bij...
25-08-2022
ForAmbition gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.