Inloggen
Blogs

Maak jij gebruik van automation tools?



Automation tools, elke LinkedIn-gebruiker vervloekt ze en menig recruiter zweert erbij. De tools om potentiële kandidaten te targeten zijn steeds meer in trek. Maar wat is het nou precies en wat kan je ermee bereiken? Het gebruik ervan kent een aantal voordelen, maar heeft ook zeker een aantal valkuilen. Vooral bij verkeerd gebruik. We leggen hieronder graag objectief uit wat een automation tool is en wat de pro’s en de cons hiervan zijn. Zo kan je zelf kiezen of je dit wil toevoegen aan jouw werkwijze, of dat het een no-go voor je is. 

Wat is een automation tool? 
Een automation tool is een programma waarop je je kan abonneren om automatisch leads te genereren. Zo kan je sneller en effectiever potentiële klanten benaderen. Deze tools zijn niet alleen voor sales doeleinden bestemd, maar kunnen ook door recruiters worden gebruikt om potentiële kandidaten te bereiken en zo vacatures in te vullen. Waar je voorheen handmatig kandidaten zocht en moest benaderen, kan dit nu op grotere schaal met slechts een aantal muisklikken. 

Gebruik van booleans
Om jouw zoekopdracht specifieker te maken en zo de juiste kandidaten te benaderen, kan je gebruik maken van booleans. Dit zijn tekens en/of woorden die ervoor zorgen dat je bepaalde doelgroepen in- of juist uitsluit van jouw zoekopdracht. Om niet met hagel te schieten, is een gedegen boolean search erg van belang. Zo zorg je ervoor dat alleen mensen benadert die een juiste fit zijn voor de vacature. Ook voorkom je zo negatieve reacties van mensen die niet op het functieprofiel aansluiten. Zorg ook dat jouw zoekopdracht gebaseerd is op huidige functies en niet op alle functies die een kandidaat in zijn loopbaan heeft doorlopen. Wanneer je ongeveer een selectie van 300 tot 400 profielen overhoudt, weet je dat je jouw zoekopdracht goed hebt afgebakend. 

Om niet met hagel te schieten, is een gedegen boolean search erg van belang

De voordelen
Tijdsbesparing
De tijdsbesparing die een automation tool oplevert is waarschijnlijk wel het belangrijkste voordeel. Zeg nou eerlijk, het afstruinen van LinkedIn of andere platformen is niet het meest uitdagende aspect van jouw werkdag. Waar je vroeger tien mensen moest benaderen en waar dan drie sollicitanten uit overbleven, moet je tegenwoordig vijfhonderd mensen benaderen in de hoop op één match. Het benaderen van die vijfhonderd potentiële kandidaten neemt erg veel kostbare tijd in beslag. Als je een geautomatiseerd programma inzet, zal dit je veel tijd schelen. Vaak houden de programma’s ook nog eens bij hoeveel tijd het je daadwerkelijk heeft bespaard. 

Netwerken 
Omdat je in een relatief korte periode veel mensen kunt bereiken, kan je jouw netwerk flink uitbreiden. Misschien is die ene zoekopdracht niet hetgeen wat die kandidaten zoeken, maar kan je ze volgende keer wel inzetten op een andere klus. Daarbij is het altijd fijn als je een groter netwerk hebt en daarmee een groter bereik zodat meer mensen jouw posts  kunnen liken en delen. 

Gebruiksvriendelijk 
Een automation tool mag dan misschien wel fancy klinken, maar ook als je geen doorgewinterde techneut bent kan je hier gebruik van maken. De tools zijn erg gebruiksvriendelijk en makkelijk in te stellen. Zolang je weet hoe je de booleans op de juiste manier moet gebruiken, ben je good to go! 

De nadelen
Onpersoonlijk
Een van de nadelen van het gebruik van automation tools is het gebrek aan de persoonlijke touch. Omdat hetzelfde bericht naar meerdere kandidaten gestuurd wordt, moet het een universeel bericht zijn. Uiteraard zijn er wel wat factoren die je aan kan passen, zoals bijvoorbeeld de aanhef, maar het grootste gedeelte van het bericht blijft hetzelfde. Omdat je in het verhaaltje niet verder in kan gaan op de persoon zelf en zijn of haar werkervaring, kan dit wat onpersoonlijk overkomen. 

Vooronderzoek
Wanneer je via de ‘oude’ manier op zoek gaat naar potentiële kandidaten, heb je de mogelijkheid om vooronderzoek te doen. Wie is iemand, waar heeft iemand gewerkt, wat zijn zijn of haar hard skills? Als je gebruik maakt van een geautomatiseerde targeting, dan kan het soms zijn dat je met hagel schiet. Daarnaast moet je snel kunnen schakelen. Wanneer iemand reageert op jouw bericht, moet je meteen kunnen schakelen waar het over gaat en weten of diegene enigszins een match kan zijn. Als je zelf iedereen benadert heb je een beter overzicht van wie je hebt benaderd, gesproken en wat de kandidaat te bieden heeft. 

Doelgroep selectie
Om de juiste doelgroep te bereiken, kun je booleans gebruiken. Zo kan je bepaalde profielen insluiten of juist uitsluiten van jouw zoekopdracht. Al zit hier wel een keerzijde aan. Wanneer je de booleans op een verkeerde manier gebruikt, kunnen er profielen benaderd worden die totaal niet aansluiten op de vacature. Hier moet je erg mee opletten, want de eerste indruk telt. Het staat erg slordig als je je achteraf moet verontschuldigen voor een misplaatste uitnodiging. Maar geen zorgen, het is iedereen wel eens overkomen!   

Zoals je ziet heeft het gebruik van automation tools zowel voor- als nadelen. Hoe sta jij tegenover het gebruik hiervan? 
 

Recente artikelen

Blogs
Wanneer jouw organisatie vacatures heeft openstaan, wil je deze het liefst zo...
29-11-2021
Blogs
ForAmbition is groeiende. Wij vinden het als scale-up belangrijk om onze...
18-11-2021
Blogs
De functie recruiter wordt steeds veelzijdiger, er ontstaan ook steeds meer...
10-11-2021
ForAmbition gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.